بازدید: 654 بازدید

با پیشرفت علم و تکنولوژی، بسیاری از کارها به صورت کامپیوتری انجام شده و دیگر نیازی به دخالت مستقیم انسان نیست. فرآیند استخدام و جذب نیرو هم از این قافله عقب نمانده است. امروزه بسیاری از شرکت‌های خارجی و حتی برخی از شرکت‌های داخل ایران برای پیدا کردن نیروی انسانی مناسب و استخدام، از برنامه‌هایی به نام ATS استفاده می‌کنند. روال بررسی رزومه‌های ارسالی و انتخاب بهترین رزومه با استفاده از این برنامه کامپیوتری کاملا متفاوت است. بنابراین بهتر است قبل از ارسال رزومه ATS فرندلی با این نرم‌افزار و نحوه کار آن آشنا شوید.

 

ATS چیست و چه کاربردی دارد؟

Applicant Tracking System که به اختصار ATS نامیده می‌شود، نرم‌افزاری برای مدیریت اتوماتیک روند استخدام است. این برنامه که در فارسی به سیستم ردیابی کارجو شهرت دارد، باعث افزایش سرعت و راحتی بیشتر فرآیند جذب نیرو شده و از این نظر مورد توجه شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی قرار دارد. برای مثال مجموعه کاربوم یکی از سایت‌های فروش برنامه ATS برای کارفرمایان و مدیران استخدام است.

نحوه کار نرم افزار ATS به این صورت است که ابتدا کارفرما باید عبارات کلیدی مورد نظرش را در نرم‌افزار وارد کند. سپس همه رزومه‌های دریافتی داخل برنامه آپلود شده و در پایگاه داده نرم‌افزار جای می‌گیرد. بدین ترتیب برنامه ATS می‌تواند هر رزومه را بررسی کرده و بر اساس توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نظر کارفرما، به آن امتیاز دهد. در نهایت بهترین و مناسب‌ترین رزومه‌ها در قالب یک لیست به کارفرما نمایش داده می‌شود.

 

رزومه ATS فرندلی چیست؟

با توجه به تعریف بالا، رزومه ATS Friendly یا رزومه مناسب ATS رزومه‌ای است که توسط این نرم‌افزار اسکن و بررسی می‌‎شود. در حقیقت رزومه شما در مرحله اول توسط اشخاص حقیقی دیده نمی‌شود و این، نرم‌افزار است که آن را بر اساس واژه‌های کلیدی کارفرما تحلیل می‌کند. به این ترتیب، طبیعی است که رزومه ATS فرندلی با سایر انواع رزومه متفاوت باشد؛ چرا که باید به شکلی نوشته و طراحی شود که دقیقا نیازهای کارفرما را نمایش دهد تا نرم‌افزار بتواند آن را در لیست رزومه‌های نهایی قرار دهد.

 

چگونه رزومه ATS فرندلی بنویسیم؟

همانطور که گفتیم، به دلیل مزایای ATS روزبه‌روز شرکت‎های بیشتری به استفاده از این نرم‌افزار روی آورده و روند جذب نیروهای خود را به آن می‌سپارند. بنابراین لازم است با فرمت و ویژگی های رزومه ATS فرندلی آشنا باشید تا بتوانید بهترین رزومه را برای اسکن توسط این نرم‌افزار آماده کنید. در ادامه نحوه نگارش رزومه مناسب ATS را در ۶ گام ساده بیان خواهیم کرد.

 

نوشتن نام دقیق شغل در عنوان رزومه

کلمه کلیدی اصلی برای جستجوی رزومه‌ها توسط ATS همان عنوان شغلی است که برای کسب آن رزومه ارسال می‌کنید. بنابراین لازم است که حتما و دقیقا همان عنوانی را که در شرح موقعیت شغلی بیان شده است، در عنوان رزومه قرار دهید. البته درج عنوان شغل به تنهایی جذابیتی ندارد. دقت کنید که رزومه شما فقط در مرحله ابتدایی توسط نرم‌افزار بررسی می‌شود و در صورت موفقیت، در دید کارفرما نیز قرار می‎گیرد؛ بنابراین می‌توانید با اضافه کردن چند واژه دیگر به جذابیت آن بیفزایید. مثلا اگر قصد داشته باشید برای آگهی شغلی زیر رزومه ارسال کنید، بهتر است در عنوان رزومه بنویسید : سرپرست منابع انسانی با ۱۰ سال تجربه در فرآیند جذب و استخدام.

عنوان رزومه و عنوان نویسی درخواست

استفاده مناسب و به‌جا از عبارات کلیدی

پیش از نوشتن رزومه ATS فرندلی حتما آگهی شغلی را با دقت بخوانید و واژه‌های پرتکرار آن را استخراج کنید. این واژه‌ها عباراتی هستند که برای کارفرما اهمیت بسیاری دارند و به احتمال زیاد، جزء عباراتی هستند که برای اسکن به نرم‌افزار داده شده است. پس باید به تناسب و با فاصله مناسب در جای جای رزومه گنجانده شوند. به عبارتی باید زبان نوشتار خود را به زبان نوشتار آگهی شغلی نزدیک کنید. برای مثال شرح موقعیت شغلی زیر را مشاهده کنید :

شرح موقعیت شغلی رزومه

عبارات کارکرد، مدیریت و منابع انسانی در این آگهی بیشتر از سایر واژه‌ها تکرار شده است. بنابراین باید به این عبارات اهمیت بیشتری دهید و در رزومه خود از این واژه‌ها استفاده کنید. البته در این کار نباید اغراق کنید؛ استفاده زیاد از این عبارات اگرچه رزومه شما را در لیست نتایج نهایی قرار خواهد داد، اما باعث می‎شود کارفرما یا مدیر استخدام به صداقت و اعتبار رزومه شما شک کند.

 

استفاده همزمان از عبارت کلیدی اصلی و مخفف آن

هنگام اشاره به سوابق کاری و مهارت‌های خود، بهتر است هم از عبارت اصلی و هم کوتاه‌شده آن (در صورت وجود) به تناسب استفاده کنید. برای مثال در آگهی شغلی بالا، هم به عبارت “منابع انسانی” و هم به عبارت HR اشاره کنید. این کار باعث می‌شود شانس دیده شدن رزومه شما توسط نرم‌افزار افزایش یابد. همچنین هنگام نوشتن عبارات پرتکرار، توصیه می‌کنیم آن‌ها را دقیقا به همان شکلی استفاده کنید که در شرح موقعیت شغلی آورده شده است. مثلا در صورت داشتن سابقه کار مدیریتی، بهتر است خیلی ساده از واژه “مدیریت” استفاده کنید تا بخواهید با جزئیات به آن بپردازید : مدیریت تیم؛ مدیریت تعارض؛ و … .

 

انتخاب فرمت مناسب

انتخاب قالب مناسب برای نوشتن رزومه ATS فرندلی به اندازه استفاده از عبارات کلیدی اهمیت دارد. دقت داشته باشید که نرم‌افزار همه طراحی‌های رزومه را حذف کرده و برای تحلیل آسان‌تر، اطلاعات را در فرمت ساده‌ای قرار می‌دهد. این کار ممکن است باعث شود بخشی از مهارت‌ها و سوابق مهم شما از داخل رزومه حذف شود. به همین دلیل بهتر است رزومه خود را در فرمت ساده زمانی معکوس (Chronological) آماده کنید. یعنی سوابق تحصیلی و شغلی خود را به صورت معکوس و از آخرین تجربه به اولین تجربه بنویسید. برای نوشتن توضیحات سوابق شغلی نیز نام شرکت، عنوان شغل، تاریخ آغاز و پایان همکاری و مسئولیت‎ها و دستاوردهای خود را در ۴ بخش به سادگی کنار هم درج کنید.

 

اقداماتی برای درک بهتر نرم‌افزار

رزومه ATS فرندلی باید به زبانی ساده و روان نوشته شود تا هم برای نرم‌افزار قابل تحلیل باشد و هم خوانایی بالایی برای شخص حقیقی داشته باشد. برای نوشتن رزومه مناسب ATS :

  • از فونت‌های رایج مانند B-nazanin، B-Mitra یا B-Badr استفاده کنید.
  • بدنه اصلی متن را با سایز ۱۱ یا ۱۲ و سرتیترها را با سایز ۱۴ یا ۱۶ بنویسید.
  • بین متن و حاشیه از هر دو طرف حدود ۲.۵ سانتی‌متر فاصله قرار دهید.
  • هنگام نوشتن تاریخ، کافی است ماه و سال را به سادگی کنار هم بیاورید. (۱۴۰۱/۰۷ یا مهرماه ۱۴۰۱)
  • می‎توانید برای نمایش اشاره به اهمیت یک عبارت، آن را برجسته کنید، زیرخط بگذارید با به صورت ایتالیک بنویسید. استفاده از بولت‌های ساده (نقطه دایره‎) نیز مشکلی ندارد.
  • پیش از ارسال رزومه ATS فرندلی از فرمت قابل قبول توسط نرم‌افزار مطمئن شوید. می‎توانید رزومه خود را در قالب‌های pdf، docx یا pst ذخیره و ارسال کنید.
  • در نهایت متن رزومه را با دقت بخوانید و هر گونه ایراد یا خطای نگارشی را اصلاح کنید.

 

کارهای ممنوعه هنگام نوشتن رزومه ATS فرندلی

همانطور که گفتیم، سیستم‎های مدیریت استخدام هرگونه قالب رزومه گرافیکی را حذف کرده و آن را به متنی ساده تبدیل می‌کند تا درک و پردازش آن ساده‌تر شود. بنابراین به هیچ وجه نباید هنگام نوشتن رزومه مناسب ATS از جدول یا نمودار استفاده کنید؛ چرا که حذف آن‌ها باعث به هم ریختگی اطلاعات شما می‎گردد. همچنین استفاده از هدر و فوتر (به خصوص برای نوشتن نام یا اطلاعات تماس) به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

از عکس، نمادهای گرافیکی و حاشیه‌های رنگی نیز استفاده نکنید. هرچه رزومه ATS فرندلی ساده‌تر باشد، احتمال موفقیت آن بیشتر است. در نهایت از ایجاد خلاقیت در نوشتن نام تیترها و عناوین شغلی بپرهیزید. سعی کنید از همان واژه‌های رایج و پرتکرار استفاده کنید که در شرح موقعیت شغلی آورده شده است.

رزومه ats فرندلی نمونه کار

سخن نهایی

با انجام مراحل بالا به سادگی می‎توانید رزومه ATS فرندلی خوبی برای خود بنویسید. این اقدامات ساده شانس نمایش رزومه شما به کارفرما را افزایش می‌دهد. اما اگر برای نوشتن رزومه مناسب ATS زمان کافی در اختیار ندارید، یا گمان می‎‌کنید نمی‌‎توانید این کار را خودتان انجام دهید، می‎توانید از قالب‌‎های آماده رزومه استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، ثبت اطلاعات شخصی و دریافت فایل نهایی رزومه در قالب مورد نظرتان است.

مطالعه بیشتر