بازدید: 1029 بازدید
رزومه نویسی

ساخت رزومه کاری

در این مقاله تلاش بر این است که به سوالاتی از قبیل:

  • ساخت یک رزومه کاری تاثیرگذار چگونه است؟
  • داشتن یک رزومه کاری قوی چه تاثیری بر روند استخدام دارد؟
  • چرا باید رزومه کاری داشت؟
  • چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیم؟
  • داشتن چه مهارت‌هایی ما را به گرفتن شغل مورد نظر نزدیک می‌کند؟

پاسخ داده شود.

همان‌طور که می‌دانید برای انجام هر کاری و دریافت بهترین نتیجه، نیاز است تا بهترین روش انجام آن مشخص گردد، در مورد استخدام و یافتن شغل نیز مدت‌هاست که اهمیت داشتن یک رزومۀ کاری بر همه آشکار است. امروزه کارفرمایان به دنبال جذب افرادی هستند که دقیقا شرایط، تجارب و مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها را داشته باشند.

داشتن رزومه راهی سریع و آسان برای معرفی افراد متقاضی برای شغل مورد نیاز است. رزومه نمایندۀ هر فرد است که در آن باید به‌خوبی به تمامی سوابق و مهارت‌های افراد پرداخته شده باشد، زیرا در مراحل اولیۀ استخدام خود فرد حضور ندارد و وظیفۀ معرفی متقاضی بر عهدۀ رزومه آن‌ها خواهد بود.

اما تنها داشتن رزومه‌ای که در آن به سوابق و مهارت‌های شخص پرداخته شده باشد، کل ماجرا نیست و اهمیت رزومه زمانی آشکار می‌شود که طرز بیان، نوع نگارش و حتی شکل ظاهری رزومه، در روند استخدام و دیده شدن آن توسط کارفرما نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. می‌توان گفت که تعداد زیادی از رزومه‌های افرادی با داشتن سوابق کاری و مهارت‌های بسیار، به‌دلیل رعایت نکردن اصول اساسی، حتی به مرحلۀ بررسی نیز نرسیده‌اند، بنابراین داشتن یک رزومۀ حرفه‌ای در روند استخدام بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

آمار نشان داده است که تنها ۲ درصد از رزومه‌هایی که برای یک شغل فرستاده می‌شوند به مرحلۀ بعدی راه می‌یابند.

برای اینکه رزومۀ شما نیز جزو آن ۲ درصد اول باشد، باید نکات بسیاری را رعایت کنید. داشتن یک رزومۀ تمام عیار و حرفه‌ای می‌تواند آیندۀ شغلی و مسیر زندگیتان را تغییر دهد.

اهمیت خودشناسی

خودشناسی را می‌توان از مهم‌ترین عوامل در زندگی و دنیای کار هر فرد دانست. شناخت خود و اطلاع از استعدادهای ذاتی در یافتن بهترین راه و آمادگی برای زندگی و شغل مناسب هر فرد بسیار موثر است.

شاید به نظر عجیب بیاید اما رسیدن به خودشناسی برای بسیاری از افراد اتفاق نمی‌افتد و اگر فرد به این  مرحله نرسیده باشد همواره در زندگی دچار سردرگمی و عدم اطمینان نسبت به جایگاه و موقعیت خود است. آزمون‌های متعددی طراحی شده است تا به کمک آن‌ها افراد بتوانند تا اندازه‌ای تیپ شخصیتی خود را شناخته و بر اساس آن شغل مناسب برای تیپ شخصیت خود را بیابند.

در روند استخدام نیز ممکن است کارفرما نیاز به استخدام افرادی با تیپ شخصیتی خاص باشند که اگر متقاضی تیپ شخصیتی خود را بداند می‌تواند در رزمه آن را عنوان کند. برخی ازکارفرمایان حتی قبل از مصاحبه ممکن است از متقاضیان بخواهند تا تست خودشناسی بدهند تا مطمئن شوند این فرد مناسب موقعیت شغلی مورد نظر است.

 

نکات نوشتن رزومۀ شغلی

در رزومۀ شغلی عوامل تاثیرگذار زیادی وجود دارند که با رعایت آن‌ها شانس استخدام هر فرد افزایش می‌یابد. سایت ساخت رزومۀ کاری می‌تواند کار متقاضیان را بسیار آسان کند، زیرا در آن‌ها طراحی حرفه‌ای رزومۀ کاری انجام شده است و روش ساخت رزومه برای هر فرد بسیار آسان خواهد بود.

روش ساخت رزومه چگونه است؟

  • در ابتدا نیاز است که الگویی برای تهیۀ رزومه انتخاب کنید.
  • قدم بعدی این است که رزومه را شخصی سازی کنید؛ به این معنا که وقتی از الگوی رزومه ساز آماده استفاده می‌کنید، باید تجربیات، مهارت‌ها و سوابق خود را وارد کنید.

در سایت‌های ساخت رزومه معمولا به مواردی از قبیل نوع نگارش، چشم‌نواز بودن، جای درست برای عنوان هر قسمت در رزومه توجه ویژه‌ای شده است.

  • در نظر داشته باشید که اگر بتوانید برای هر مورد استخدامی و موقعیت شغلی رزومه را تغییر دهید بهترین نتیجه را دریافت می‌کنید.
  • پس از وارد کردن هر بخش از اطلاعات و پر کردن جاهای خالی در رزومه، می‌توانید آن را دانلود کرده و برای کارفرما ارسال کنید.

از فواید رزومه سازهای آنلاین این است که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید و اطلاعات وارد شده را تغییر دهید. برای مثال اگر مهارت جدیدی را فراگرفتید بهتر است آن را وارد رزومه کنید، هر مهارت ممکن است در رساندن شما به شغل رویاییتان نقش مهمی داشته باشد.

در روند فرستادن رزومه برای هر موقعیت شغلی، باید دریابید که کدام مهارت و سابقه مهم‌تر خواهد بود، پس تاکید شما باید روی مهارت شما در زمینۀ مورد نظر کارفرما باشد. برای به‌دست آوردن شغل مورد نظرتان باید رزومۀ شما به کارفرما نشان دهد که کسی شایسته‌تر از شما برای آن موقعیت وجود ندارد و مناسب‌ترین فرد شما خواهید بود.

 

مصاحبۀ شغلی

مرحلۀ بعد از بررسی رزومه توسط کارفرما، دعوت به مصاحبۀ شغلی برای بررسی دقیق‌تر و ملاقات حضوری است. در اولین ملاقات کارفرما نیاز دارد تا از نزدیک با متقاضی برخورد داشته باشد و او را محک بزند. در این مرحله نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز استخدام در شغل مورد نظر باشد.

  • نکتۀ اول این است که باید آراسته و مرتب باشید و در زمان تعیین شده در محل مصاحبه حاضر شوید. وقت‌شناسی شما در همین جلسه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد پس ریسک نکنید و سر وقت حضور داشته باشید.
  • نکتۀ بعدی این است که آرامش خود را حفظ کنید و با اعتماد به نفس راجع به خود و سوابقتان صحبت کنید. آمادگی داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید در مورد تمام مواردی که در رزومه اشاره کرده‌اید، صحبت کنید.
  • از قبل در مورد موقعیت شغلی و محل کاری که برای مصاحبه دعوت می‌شوید اطلاعات کسب کنید؛ کارفرما باید بداند که شما اطلاع دارید که قرار است کجا مشغول به کار شوید. این نکته مورد مثبتی است که می‌تواند نظر کارفرما را جلب کند.

مهارت‌های شغلی

داشتن مهارت‌های مختلف و متناسب با هر شغل می‌تواند یکی از امتیازهای استخدامی برای متقاضیان تلقی شود. امروزه با توجه به گستردگی روابط و پیشرفت تکنولوژی تعدادی از مهارت‌ها هستند که داشتن آن‌ها در هر زمینه و شغلی می‌تواند احتمال استخدام را بسیار افزاش دهد.

برای مثال مهارت‌هایی از قبیل

  • برنامه‌نویسی
  • عکاسی
  • ویرایش ویدیو و عکس
  • مهارت در زمینۀ گرافیک
  • روابط عمومی
  • حسابداری
  • سئو
  • بازاریابی دیجیتالی
  • و دانستن زبان‌های خارجی

را می‌توان از این دسته از مهارت‌ها دانست.

در پایان امید است که با رعایت موارد ذکر شده در این مقاله هر فرد بتواند به شغل مورد نظر خود برسد و در روند استخدام موفق باشد.

مطالعه بیشتر