بازدید: 563 بازدید
رزومه تک صفحه ای

برخلاف گذشته که کارفرماها مصاحبه‌های زیادی انجام می‌دادند و نیروی کاری مورد نیاز خود را از بین مصاحبه‌شوندگان انتخاب می‌کردند، امروزه به دلیل رواج اینترنت و راحت بودن ارسال فایل، نوشتن رزومه کاری اهمیت زیادی پیدا کرده و بسیاری از کارفرمایان برای انتخاب نیروی انسانی مورد نظر خود به رزومه آن‌ها اکتفا می‌کنند. اما نکته‌ای که اخیرا اهمیت پیدا کرده، لزوم کوتاه بودن و تک صفحه ای بودن رزومه است. کارفرمایان و مدیران منابع انسانی دیگر فرصت کافی برای مطالعه رزومه‌های طولانی را ندارند و ترجیح می‌دهند وقت خود را به جای خواندن رزومه افراد، به تمرکز بر توانایی‌های آن‌ها اختصاص دهند. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید نوشتن رزومه تک صفحه ای چه اهمیتی دارد و چگونه باید رزومه یک صفحه ای نوشت.

 

مزایای نوشتن رزومه تک صفحه ای

همانطور که گفتیم، مطالعه رزومه تک صفحه ای به زمان کمتری نیاز دارد و به همین دلیل، بیشتر مورد پسند کارفرماها و مدیران منابع انسانی است. اگر رزومه شما طولانی و شامل توضیحات غیرضروری باشد، ممکن است اصلا خوانده نشده و در همان مرحله ابتدایی، کنار گذاشته شود. در حالی که رزومه کوتاه و تک صفحه‌ای شما شانس بیشتری برای دیده شدن دارد.

مزیت دیگر رزومه یک صفحه ای، حرفه‌ای‌تر بودن آن است. تصور کنید برای نوشتن مهارت‌ها، سوابق کاری و دوره‌های آموزشی خود فضای زیادی در اختیار ندارید. بنابراین مجبور به انتخاب بهترین مهارت‌ها، مرتبط‌ترین سوابق کاری و مهم‌ترین دوره‌های آموزشی خود هستید. انتخاب بهترین‌ها، به معرفی شما به عنوان نیرویی حرفه‌ای تر و مناسب‌تر کمک می‎کند.

به این موضوع که مجبورید تمام رزومه خود را به صورت خلاصه و فقط در یک صفحه بیان کنید، به چشم یک فرصت بنگرید. این محدودیت، خلاقیت شما را برمی‌انگیزاند و شما را مجبور می‌کند که با صرف کمترین فضا، مهم‌ترین مسائل را بیان کنید. شما می‌توانید از این توفیق اجباری در جایگاه شغلی خود نیز استفاده کرده و برای حل مسائل، کوتاه‌ترین و بهترین روش را انتخاب کنید. در حال حاضر که این متن را می‌نویسم، به شخصه این نکته را بهترین مزیت خلاصه نویسی رزومه می‌دانم.

نکات مهم در نوشتن رزومه تک صفحه ای

چگونه رزومه تک صفحه ای بنویسیم؟

نوشتن رزومه تک صفحه ای کار دشواری نیست و فقط به کمی خلاقیت نیاز دارد. در واقع با دانستن نکات اصلی خلاصه نویسی رزومه، می‌توانید تمام بخش‌های مهم رزومه خود را در یک صفحه بیان کنید.

 

۱- کم کردن حاشیه

معمولا هنگام تایپ اسناد رسمی در word، ۲.۵ سانتی‌متر حاشیه در نظر گرفته می‌شود. این کار در رزومه نویسی نیز رایج است؛ اما به دلیل رسمی نبودن رزومه، می‌توان این حاشیه را به ۱.۵ سانتی‌متر کاهش داد. همین ۱ سانتی‌متر، فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. فقط دقت کنید که فایل نهایی رزومه تک صفحه ای را حتما بررسی کرده و در صورت زیبایی ظاهری، به صورت PDF ذخیره و ارسال کنید. چرا که در غیر این صورت، ممکن است تنظیمات آن به هم خورده و به شکل درستی به کارفرما نمایش داده نشود.

 

۲- کاهش اندازه فونت

در تایپ فارسی معمولا از سایز فونت ۱۲ استفاده می‌شود. اما برای در اختیار داشتن فضای بیشتر در رزومه خود، می‌توانید سایز فونت را به ۱۰ کاهش دهید. برای نوشتن تیترها نیز نیازی به بزرگتر کردن سایز نوشته ندارید؛ با کمی خلاقیت می‌توانید تیترها را از بدنه اصلی متن متمایز کنید. مثلا می‌توانید از حالت Bold یا Italic برای تیترها استفاده کرده و یا آن‌ها را با رنگ دیگری تایپ کنید. اگر نگران ناخوانا بودن متن رزومه هستید، کافی است فاصله خطوط از یکدیگر را کمی افزایش دهید.

 

۳- افزایش تعداد ستون‌ها

برای استفاده از همه فضاهای خالی، یک سطر را به چند ستون تقسیم کنید. این روش برای خلاصه نویسی تجربه‌های کاری یا مهارت‌های سخت و نرم، راهکار خوبی است. نوشتن نکات مهم رزومه در چند ستون، علاوه بر استفاده بیشتر از فضا، نظم و در نتیجه زیبایی رزومه را افزایش می‌دهد.

 

۴- استفاده از نقطه گلوله

نقطه گلوله یا بولت، راهکار بسیار مفیدی برای نوشتن نکاتی است که می‌تواند به صورت خلاصه بیان شود. مثلا برای شرح وظایف کاری یا بیان مهارت‌های خود، می‌توانید از روش نقطه گلوله استفاده کنید. بولت نویسی همچنین خوانایی رزومه شما را افزایش داده و شانس موفقیت آن را بیشتر می‌کند.

 

۵- خلاصه نویسی و لینک دهی اطلاعات تماس

یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه تک صفحه‌ای، کوتاه و مفید بودن اطلاعات فردی است. برای نوشتن نشانی خود نیازی به درج آدرس پستی کامل ندارید. فقط کافی است شهر یا نهایتا محدوده سکونت خود را بنویسید. توصیه می‌کنیم به جای درج URL کامل صفحات اجتماعی، عبارتی کوتاه نوشته و آن را به صفحه شخصی خود لینک کنید. در این صورت کارفرما به آسانی و فقط با یک کلیک به صفحات اجتماعی شما دسترسی دارد.

 

۶- خلاصه کردن سوابق کاری

رزومه‌های قدیمی‌تر، اطلاعات کامل تمام سوابق کاری فرد را در بر می‌گرفت؛ اما امروزه دیگر نیازی به درج همه سوابق کاری و شرح کامل آن‎‌ها نیست. بهتر است حداکثر ۴ سابقه کاری اخیر خود را بنویسید. هر سابقه کاری فقط شامل نام کارفرما، عنوان شغلی و تاریخ اشتغال باشد و حداکثر در یک خط جای گیرد. برای حرفه‌ای تر شدن رزومه‌تان، می‌توانید چند مورد از بهترین نمونه کارهای خود را نیز لینک کنید.

 

۷- خلاصه کردن سوابق تحصیلی

هنگام نوشتن رزومه تک صفحه ای به هیچ وجه نیازی به نوشتن اطلاعات کامل تحصیلی مانند معدل فارغ‌التحصیلی نیست. همچنین اگر چندین مدرک تحصیلی دارید، فقط به جدیدترین یا مرتبط‌ترین مدرک خود اشاره کنید. برای نوشتن سوابق تحصیلی، درج نام رشته، نام دانشگاه، مقطع تحصیلی و سال فارغ‌التحصیلی کفایت می‌کند.

 

۸- خلاصه کردن درباره من

درباره من، بخش جدیدی در رزومه کاری است که برای برخی از کارفرمایان اهمیت زیادی دارد. در این قسمت باید با بیانی ساده و جذاب، به عنوان شغلی، مهارت‌ها، دستاوردها و اهداف شغلی خود اشاره کنید. برای خلاصه کردن رزومه خود در یک صفحه، می‌توانید این بخش را حذف کنید. اما اگر وجود “درباره من” را ضروری می‌بینید، نوشتن آن در یک تا ۲ خط کفایت می‌کند.

 

سخن نهایی

ما نگرانی شما را از آینده شغلی پیش رو و اهمیتی را که برای نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای خود قائلید، درک می‌کنیم. به همین دلیل سعی داریم که در همه مراحل نگارش رزومه کاری، همراه شما باشیم و دانسته‌های خود را با شما شریک شویم. پیشنهاد ما این است که پس از نوشتن رزومه تک صفحه‌ای خود، آن را برای نزدیکان و دوستانتان بخوانید و نظرشان را جویا شوید؛ برخی افراد وقتی در جایگاه مخاطب قرار می‌گیرند، می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. اما اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید رزومه تک صفحه‌ای مناسبی بنویسید، می‌توانید از رزومه ساز آنلاین ما استفاده کنید که در کوتاه‌ترین زمان، رزومه‌ای کوتاه، زیبا و حرفه‌ای برایتان ایجاد می‌کند.

مطالعه بیشتر