بازدید: 533 بازدید
نحوه رزومه نویسی برای اپلای

روزانه افراد بسیاری به دلایل مختلف مانند تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا، دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی، زندگی در کشوری با رفاه بیشتر یا حتی برای رسیدن به شغل مناسب، در جستجوی نحوه رزومه نویسی برای مهاجرت هستند. پیش از آشنا شدن با جزئیات رزومه نویسی برای اپلای ، لازم است بدانید که رزومه تحصیلی برای اپلای با رزومه کاری تفاوت‌های زیادی دارد. اگر می‌خواهید درباره نحوه نوشتن رزومه کاری بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه رزومه کاری بنویسیم را مطالعه نمایید. اما برای آشنایی با مراحل نوشتن رزومه برای مهاجرت ادامه همین مطلب را مطالعه کنید.

 

تفاوت رزومه نویسی برای اپلای با رزومه کاری

اولین و مهم‌ترین تفاوت رزومه اپلای با رزومه کاری این است که در رزومه نویسی برای مهاجرت، تمرکز بر سوابق تحصیلی و تجارب تحقیقاتی است. البته اگر قبلا در حوزه‌ای مرتبط با تحصیلاتتان فعالیت کاری داشته‌اید، می‌توانید کوتاه و مختصر به آن اشاره کنید. برخلاف رزومه شغلی، رزومه مهاجرت محدودیت ندارد و می‌توانید تمام سوابقی که به رشته تحصیلی و دانشگاه مد نظرتان مربوط است را وارد کنید. لازم به توضیح نیست که در نحوه نوشتن رزومه برای اپلای نیز بهتر است سوابق تحصیلی خود را بر اساس سیر زمانی نزولی (از نزدیک به دور) مرتب کنید.

رزومه انگلیسی برای اپلای

نحوه رزومه نویسی برای اپلای

در هنگام نوشتن رزومه برای مهاجرت باید به دانشگاه مورد نظر و اولویت‌های آن دقت کنید. بر همین اساس بهتر است برای هر دانشگاه اولویت‌های رزومه‌ای خود را تغییر دهید. برای مثال برای یک دانشگاه باید مقالات خود را بالاتر بنویسید و برای دانشگاهی دیگر نیاز است بیشتر کارهای تحقیقاتی خود را برجسته کنید. در ادامه درباره جزئیات رزومه نویسی برای اپلای بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

حجم اطلاعات در رزومه مهاجرتی

همانطور که گفتیم در هنگام نوشتن رزومه برای مهاجرت نیازی نیست رزومه خود را به دو یا یک صفحه محدود کنید؛ اما همچنین باید از زیاده گویی بپرهیزید. بهتر است رزومه مهاجرتی خود را حداکثر در ۴ صفحه تنظیم کنید. در نوشتن اطلاعات و سوابق خود اغراق نکنید و صادقانه بنویسید. در عین حال، فروتنی ممنوع است! هر تجربه‌ای که به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظرتان مرتبط است را مختصر و مفید درج کنید.

 

ساختار رزومه مهاجرتی

برای اینکه رزومه اپلای تاثیرگذارتری داشته باشید، باید به ساختار و ترتیب عناوین دقت کنید. رزومه را با ننوشتن جزئیاتی درباره خودتان شروع کنید و در ادامه، اگر شاغل هستید، به شغل کنونی خود اشاره نمایید. در هنگام اشاره به شغل کنونی، عنوان شغل، محل اشتغال، نام شرکت و اطلاعات تماس با کارفرمایان خود را فراموش نکنید. انتخاب ترتیب سایر عناوین و نحوه قرار دادن آن‌ها، به دانشگاه مورد نظر و اولویت‌های آن بستگی دارد.

 

سوابق تحصیلی

در هنگام رزومه نویسی برای اپلای باید تمرکز خود را روی سوابق تحصیلی‌تان قرار دهید. این بخش مهم‌ترین بخش رزومه مهاجرتی است و باید بیشترین حجم را به خود اختصاص دهد. همه سوابق تحصیلی خود را با ذکر نام رشته، نام دانشگاه و سال فارغ التحصیلی به ترتیب نزولی (نزدیک به دور) مرتب کنید. اگر دارای فوق لیسانس یا دکترا هستید، حتما به عنوان و موضوع پایان نامه خود نیز اشاره کنید.

 

سوابق شغلی مرتبط

منظور از سوابق شغلی مرتبط در رزومه نویسی برای مهاجرت، تجربه تدریس و آموزش است. در صورتی که فعالیت تدریس ندارید، از این قسمت عبور کنید؛ اما در صورتی که هرچند کوتاه در زمینه آموزش فعالیت داشته‌اید، باید بلافاصله پس از سوابق تحصیلی خود به آن اشاره کنید. در این بخش باید مبحث مورد تدریس، نام رشته یا رشته‌های تحصیلی مربوطه، مقطع تدریس و نام دانشگاه یا آموزشگاه را ذکر کنید. اگر سوابق زیادی در این زمینه دارید، حتما به چند زیرعنوان دسته‌بندی نمایید. اما دقت کنید! سوابقی را در این قسمت بیاورید که قرارداد مشخصی برای آن داشته‌اید تا بتوانید آن را اثبات کنید.

 

مقالات

برای پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور باید به مقالات و نوشته‌های خود بسیار اهمیت دهید. در این بخش باید هر گونه نوشته و تحقیقاتی که منتشر کرده‌اید را درج نمایید. حتی اگر در نگارش یک کتاب یا مقاله فقط مشارکت داشته‌اید و یا آن را ویراستاری کرده‌اید هم اشاره کردن به آن را فراموش نکنید. خیلی کوتاه به نتایج و دستاوردهای هر مقاله یا تحقیق هم اشاره کنید. همچنین اگر کتاب یا مقاله‌ای دارید که هنوز منتشر نشده است، آن را هم ذکر کنید. فراموش نکنید که ترتیب قرار گرفتن مقالات تحقیقی یا تحلیلی، به اولویت‌های دانشگاه مقصد بستگی دارد.

 

جوایز و افتخارات

پس از اشاره به نوشته‌ها و مقالات، نوبت به جوایز، مقام‌ها و افتخاراتی می‌رسد که در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کسب کرده‌اید. البته اگر در مسابقات بسیار مهمی شرکت کرده و جوایز تاثیرگذاری کسب کرده‌اید، بهتر است پیش از بخش مقالات به سراغ این قسمت بیایید. این بخش باید شامل نام جایزه یا مقام، نام موسسه اهدا کننده و سال دریافت آن باشد. اگر قبلا بورسیه شده‌اید نیز می‌توانید در این بخش، قسمتی را به بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های خود اختصاص دهید. در این صورت باید به نام بورسیه، نام موسسه بورسیه کننده و مدت دریافت آن اشاره کنید.

 

کنفرانس‌ ها و ارائه ها

این قسمت نیز یکی از بخش‌های مهم در هنگام رزومه نویسی برای اپلای محسوب می‌شود که باید عنوان ارائه، نام موسسه یا آموزشگاه، نام شهر و تاریخ ارائه را در بر بگیرد. دقت داشته باشید که نحوه ارائه در برخی از رشته‌های ریاضیاتی و مهندسی و همچنین علوم پایه، به شکل چاپ پوستر انجام می‌شود. بنابراین در صورتی که ارائه‌های شما هر دو شکل اجرایی و پوستر را در بر می‌گیرد، این قسمت را به دو زیرعنوان تقسیم کرده و سوابق خود را در دو بخش کوچکتر وارد نمایید.

 

سوابق اجرایی

برای اینکه یک رزومه مهاجرتی خوب و تاثیرگذار داشته باشید، باید از فعالیت‌های خود در دانشگاه و موسسات علمی – پژوهشی، روزنامه‌ها و مجلات علمی، مراسمات و کنفرانس‌های علمی و هر نوع فعالیت دیگر از قبیل عضویت در انجمن‌های علمی – تحقیقاتی نیز صحبت کنید. فراموش نکنید که تجربه دستیاری در پروژه‌ای تحقیقاتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مهارت ها

در رزومه نویسی برای اپلای بخش مهارت‌های شما نیز اهمیت بالایی دارد. هر نوع مهارت مرتبط شامل گواهی‌نامه‌ها، مهارت‌های فنی و کاربردی و حتی مهارت‌های زبانی (شامل زبان‌های خارجی) باید در رزومه مهاجرتی شما درج شود.

 

لحن و فونت نوشتار

در هنگام نوشتن رزومه نویسی برای مهاجرت سعی کنید بسیار ساده و خوانا بنویسید. فونت مناسب متن اصلی ۱۱ یا نهایتا ۱۲ است. برای نگارش عناوین نیز از همین فونت ولی در حالت Bold استفاده کنید. اگر قصد دارید به کلمه یا عبارت خاصی اشاره کنید، آن را برجسته کرده و یا در حالت Italic قرار دهید. اما به هیچ عنوان از زیرخط استفاده نکنید. پس از اتمام نگارش رزومه، آن را چندین مرتبه بخوانید و ایرادات دستوری و نگارش را اصلاح کنید. همچنین توصیه می‌کنیم رزومه مهاجرتی خود را برای چند نفر بخوانید و نظر آن‌ها را جویا شوید. از ویرایش چندین و چندباره رزومه نترسید! با هر بار ویرایش، قطعا رزومه بهتری خواهید داشت.

 

رزومه نویسی برای اپلای با قالب آماده

با تمام نکات بالا اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید برای رزومه نویسی برای اپلای به تنهایی اقدام کنید، ما همراه شما هستیم. قالب های آماده رزومه تمام بخش‌های لازم را دارد و شما فقط باید هر بخش را تکمیل کرده و بخش‌های غیرلازم را حذف کنید. در صورت داشتن هر سوالی برای دانلود رزومه آماده برای ما نظر بگذارید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم.

مطالعه بیشتر