بازدید: 642 بازدید
نوشتن رزومه بدون سابقه کار

اولین و اصلی‌ترین مرحله دستیابی به شغل مورد نظر برای هر کسی، نوشتن رزومه کاری و ارسال آن است. رزومه کاری معرف شخصیت حرفه‌ای شما به کارفرما است و به همین دلیل، نقش بسیار مهمی در چهره‌ای که از خود نشان می‌دهید، دارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر رزومه نیز بخش مربوط به سوابق کاری است. اما اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و سابقه کاری ندارید، چه؟ یا اگر قصد تغییر شغل خود را دارید و در شغل جدید تجربه‌ای ندارید، باید چه کار کنید؟ در این مطلب قصد داریم به این پرسش‌ها پاسخ داده و نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کار را آموزش دهیم.

 

رزومه کاری مناسب برای افراد بدون سابقه

رزومه کاری به دو دسته کلی رزومه عملکردی (Functional Resume) و رزومه زمانی (Chronological Resume) تقسیم می‌شود. رزومه زمانی نوعی از رزومه کاری است که سوابق کاری را به ترتیب زمانی به صورت صعودی یا نزولی نمایش می‌دهد. به عبارت دیگر، اگر سوابق کاری خود را از ابتدا تا انتها، یا بالعکس از آخر به اول بنویسید، در واقع یک رزومه کاری زمانی تنظیم کرده‌اید. در حالی که رزومه عملکردی، همانطور که از نامش پیداست، به رزومه‌ای گفته می‌شود که فقط توانایی‌ها و مهارت‌های عملکردی شما را برجسته کرده و فاقد سوابق کاری است. بنابراین کسانی که سابقه کاری مرتبط با شغل مورد نظر خود ندارند، و یا تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند، بهتر است از Functional Resume یا همان رزومه عملکردی استفاده کنید.

 

 رزومه خوب کاری برای بدون سابقه ها

نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کار

اگر تازه‌کار هستید و نمی‌دانید چطور باید اولین رزومه خود را که به Fresher Resume معروف است، بنویسید، کافی است به ۷ نکته زیر توجه کرده و رزومه کاری بدون سابقه کار خود را بر طبق این مراحل تنظیم کنید.

مطالعه دقیق شرح وظایف شغلی

اگر نمی‌دانید برای نوشتن رزومه بدون سابقه کار به چه مهارت‌هایی نیاز است و کدام یک از توانایی‌های خود را باید ذکر کنید، حتما پیش از تنظیم رزومه، یک بار با دقت آگهی‌های شغلی را مطالعه کنید و به بخش نیازمندی‌های آن توجه نمایید. این روش بهترین راه برای اطلاع پیدا کردن از مهارت‌هایی است که کارفرما نیاز دارد. در نهایت به توانایی‌ها و مهارت‌های خود دقت کرده و هر کدام از ویژگی‌های مورد نیاز شغل مورد انتظار خود را که یافتید، در گوشه‌ای یادداشت کنید.

ثبت اطلاعات تماس

اولین بخش از نوشتن رزومه بدون سابقه کار، بخش اطلاعات هویتی و راه‌های تماس با شما است. نام و نام خانوادگی خود را در بالای سمت راست رزومه وارد کنید. زیر نام خود، شماره تماس، ایمیل و خیلی کوتاه نشانی محل زندگیتان را بنویسید. نیازی نیست آدرس را کامل و با جزئیات وارد کنید؛ همین که شهر و محله سکونت شما وارد شده باشد، کافی است. در نهایت اگر پروفایل حرفه‌ای (مانند صفحه لینکدین) نیز دارید، لینک آن را در رزومه ثبت کنید.

نامه پوششی

نامه پوششی یا Cover Letter اگرچه به تازگی در ایران رایج شده است، اما برای برخی شرکت‌ها اهمیت زیادی داشته و نمایش دهنده هویت حرفه‌ای شما است. در این بخش، خیلی کوتاه و مختصر خود را معرفی کنید. از اهداف شغلی خود و اینکه چرا برای این موقعیت شغلی فرد مناسبی هستید، صحبت کنید. نامه پوششی برای این است که به کارفرما نشان دهید چقدر مشتاق فعالیت در این جایگاه هستید.

تاکید بر مهارت‌های سخت و نرم

مهارت‌هایی که در بخش اول جمع‌آوری کردید، اینجا به کارتان خواهد آمد! شاید سابقه کار نداشته باشید؛ ولی قطعا مهارت‌های نرم و سخت مختلفی دارید. مهارت‌های سخت به توانایی‌هایی مانند تسلط به زبان‌های خارجی یا مثلا مهارت کار کردن با یک نرم‌افزار خاص گفته می‎شود. توانایی‌هایی مانند مدیریت زمان و انجام کار تیمی نیز جزء مهارت‌های نرم به شمار می‌رود. در رزومه خود به هر دو نوع این مهارت‌ها اشاره کنید و اگر برای شغلی غیرتخصصی درخواست می‌دهید، به مهارت‌های نرم توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که این توانایی‌ها به راحتی قابل یادگیری نبوده و بیشتر ذاتی هستند. به همین دلیل برای کارفرمایان اهمیت زیادی دارد.

برجسته کردن تحصیلات و دوره‌های آموزشی

تازه‌کارها برای نوشتن رزومه بدون سابقه کار باید به سوابق تحصیلی و آموزشی خود توجه کرده و آن‌ها را پررنگ‌تر نمایش دهند. پس از بیان رشته تحصیلی، حتما گرایش خود را نیز ذکر کنید. اگر مدرک دوره‌های فنی دارید و یا در دانشگاه افتخاری کسب کرده‌اید، حتما به آن اشاره کنید. نمره‌های فوق‌العاده در دروس تخصصی و بورسیه نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

تجربیات مرتبط

نداشتن سابقه کاری به معنی بی‌تجربه بودن نیست! به سال‌های نوجوانی و دانشجویی خود با دقت فکر کنید. حتما در جشنواره‌ها، پروژه‌های درسی یا انجمن‌های دانشجویی فعالیت داشته‌اید. فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه نیز باید در این بخش بیان شوند. همچنین اگر دوره کارآموزیتان به شغل مورد نظر ارتباط دارد، حتما در یک بخش جداگانه به شرح دوره کارآموزی بپردازید. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

اصلاح و ویرایش

آخرین اقدام در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری بازخوانی و ویرایش آن است که اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. رزومه خود را با صدای بلند برای خود و اطرافیانتان بخواهید، نظر دوستان و خانواده خود را در این مورد جویا شوید و هر قسمت را که احساس کردید می‌تواند بهتر نوشته شود، ویرایش کنید. در این مرحله، به تناقضات گفته شده و ایرادات تایپی یا نگارشی هم توجه کنید.

رزومه کارآموزی خوب و ویژگی های آن

کارآموزی و ارزش آن در رزومه

یکی از مهم‌ترین سوابق کاری بسیاری از افراد، دوره کارآموزی است که اگرچه بدون حقوق است، اما تاثیر زیادی در آینده شغلی افراد دارد. به همین دلیل اهمیت وارد کردن آن در هنگام نوشتن رزومه بدون سابقه کاری، غیرقابل انکار است. البته در صورتی که دوره کارورزی شما به شغلی که قصد ارسال رزومه برای آن را دارید، ارتباطی ندارد، از نوشتن آن پرهیز کنید. برای وارد کردن دوره کارآموزی در رزومه کاری بدون سابقه کاری، به شکل زیر عمل نمایید :

  • به جای نوشتن “کارآموزی” دقیقا نام فعالیتی که انجام داده‌اید را بنویسید. مثال : کارآموزی برنامه نویسی
  • نام شرکت یا سازمانی را که کارآموزی خود را در آن گذرانده‌اید، به خصوص اگر شرکتی معتبر و خوش‌نام است، وارد کنید تا کارفرما بتواند در صورت نیاز جستجو کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند.
  • طول دوره کارآموزی را با بازه زمانی نامشخصی بیان کنید. چرا که کارآموزی برخلاف سوابق کاری طولانی مدت نیست. مثال : مرداد ۱۴۰۱
  • وظایف، مسئولیت‌ها و دستاوردهای خود را به صورت بولت‌وار بنویسید. به خصوص روی پروژه‌های به پایان رسیده و نتایج آن تاکید کنید.

چگونه بدون داشتن سابقه کار رزومه خوبی بنویسیم

نوشتن رزومه بدون سابقه کاری با رزومه ساز

نوشتن اولین رزومه کاری برای تازه‌کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اولین شغل واقعی آن‌ها در حوزه مورد نظر، با نوشتن این رزومه به دست خواهد آمد. اگر قبلا رزومه ننوشته باشید، ممکن است مهارت‌ها و توانایی‌های خود به درستی معرفی نکنید و در جلب نظر مثبت کارفرماها، موفق نشوید. برای جلوگیری از این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم از رزومه ساز آنلاین استفاده کنید و با وارد کردن مشخصات خود در یک قالب آماده رزومه، بهترین رزومه بدون سابقه کاری را ایجاد نمایید.

مطالعه بیشتر