بازدید: 652 بازدید
پورتفولیو و رزومه نویسی

در شرایطی که بسیاری از افراد پورتفولیو را با رزومه اشتباه می‌گیرند، لازم است درباره تفاوت رزومه و پورتفولیو و کاربرد آن بیشتر توضیح داده شود. اگرچه پورتفولیو در ابتدا توسط سرمایه‌گذاران و کارشناسان بورس استفاده می‌شد، اما امروزه به واژه‌ای پرکاربرد تبدیل شده و در بازاریابی و استخدام نیز به کار برده می‌شود. قالب رزومه ورد برای اضافه کردن پورتفولیو مناسب است. بنابراین اگر قصد استخدام را دارید و برای مصاحبه شغلی به مجموعه‌های مختلفی مراجعه می‌کنید، بهتر است بدانید که پورتفولیو چیست و چه کاربردی دارد.

 

پورتفولیو چیست؟

Portfolio که از واژه ایتالیایی Portafiglio به معنای کیف پول گرفته شده، واژه‌ای است که نخستین بار توسط سرمایه‌گذاران استفاده شد. کارشناسان بورس که هر روز برای بررسی به وضعیت سرمایه‌شان به بازار بورس مراجعه می‌کردند، کیفی بزرگ با خود حمل می‌نمودند که اسناد و مدارک مالی آن‌ها را در خود جای می‌داد. امروزه نیز پورتفولیو به کیف‌های بزرگی گفته می‌شود که برای نگهداری اسناد و حمل آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه در همه مشاغل می‌توان از پورتفولیو استفاده کرد، اما این روش بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که در مشاغل خلاقانه و هنری فعالیت می‌کنند. چرا که نشان دادن نمونه کار برای این افراد اهمیت بیشتری دارد.

شما با نمایش نمونه کارهای خود در قالب عکس، فیلم، نمودار، لینک صفحات وب و حتی متن، می‌توانید به شکل موثرتری خود و مهارت‌هایتان را معرفی کنید. قطعا این روش، تاثیر عمیق‌تری از خواندن یک سری جملات توصیفی از شما و توانایی‌هایتان در ذهن مخاطب خواهد گذاشت. بنابراین اگر نویسنده هستید یا در زمینه‌هایی مانند عکاسی و طراحی فعالیت دارید، با داشتن یک پورتفولیوی جذاب و پربار، می‌توانید موفق‌تر عمل کرده و جایگاه شغلی بهتری کسب کنید.

نمونه رزومه با فتوشاپ

تفاوت رزومه با پورتفولیو

حال که دانستید پورتفولیو رزومه چیست و چه کاربردی دارد، درباره جزئیات آن و تفاوت رزومه و پورتفولیو می‌پردازیم. اصلی‌ترین فرق رزومه و پورتفولیو در هدف، نحوه نگارش و کاربرد آن است.

هدف

هدف نوشتن رزومه آگاهی کارفرمایان از تجربیات و سوابق شما برای جلسه مصاحبه است. در واقع اینکه شما شخص مورد نظر کارفرمایان هستید یا نه، به رزومه شما بستگی دارد. درحالیکه از پورتفولیو زمانی استفاده می‌شود که شما در جلسه مصاحبه شرکت کرده‌اید و اکنون باید نمونه کارهای خود را نمایش دهید تا کارفرمایان درک عمیق‌تری از توانایی‌ها و مهارت‌هایتان داشته باشند.

فرمت

رزومه سندی یک یا نهایتا دو صفحه‌ای است که به طور مختصر شما را معرفی کرده و سوابق تحصیلی، سوابق شغلی و مهارت‌هایتان را به صورت کتبی توضیح می‌دهد. به همین دلیل زمان کوتاه‌تری برای ساخت آن لازم است. اما پورتفولیو سندی بسیار گسترده و متنوع از نمونه کارهای شما است که در قالب ویدیو، تصاویر، لینک، طرح‌های گرافیکی، نمودار یا حتی فایل صوتی گردآوری شده است. به دلیل همین تنوع و گستردگی، معمولا زمان بیشتری برای ساخت آن لازم است و حجم بیشتری از رزومه دارد.

کاربرد

تقریبا همه مشاغل برای دعوت به مصاحبه و استخدام به رزومه شما نیاز دارند. امروزه کمتر کارفرمایی پیدا می‌شود که بدون دیدن رزومه از شما برای همکاری دعوت کند. اما پورتفولیو همان طور که قبلا هم گفتیم، بیشتر برای مشاغل هنری و خلاقانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزومه نویسی با پورتفولیو

انواع پورتفولیو

برای اینکه تفاوت رزومه و پورتفولیو را بهتر درک کنید، بد نیست که با انواع پروتفولیو رزومه آشنا شوید و کاربرد هر یک را بدانید. پورتفولیو رزومه خود را می‌توانید هم به صورت چاپی و هم دیجیتالی تهیه کنید. البته پورتفولیو چاپی در گذشته بیشتر استفاده می‌شده است؛ چرا که هزینه‌بر است و حمل و نقل دشوارتری دارد. ضمن اینکه قابل تغییر دادن نیست و برای تغییر بخشی از آن، مجبورید کل نمونه کار را مجددا چاپ کنید. در حالی که پورتفولیو دیجیتالی امکانات بسیار زیادی دارد و در هر لحظه می‌تواند تغییر داده شود. همچنین در ساخت پورتفولیو دیجیتال دستتان برای ایجاد خلاقیت و تنوع بازتر است. شما می‌توانید پورتفولیو دیجیتالی خود را تغییر دهید؛ نمونه کارهای جدید خود را به آن اضافه کنید؛ آن را با افراد زیادی به اشتراک بگذارید و با رزومه سازهای آنلاین، قالب آن را به رنگ و مدل دلخواه خود تغییر دهید.

نحوه ساخت پورتفولیو

اولین قسمتی که باید در پوتفولیو رزومه خود قرار دهید، پاراگرافی با این توضیح است که نمونه کارهای نمایش داده شده همگی مختص به شما است و باید بین شما و کارفرما محرمانه بماند. برای اطمینان بیشتر می‌توانید روی تصاویر و ویدیوهای نمونه کارهای خود، لوگو یا واترمارک شخصی خود را قرار دهید تا از سوء استفاده‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

پس از توضیح محرمانگی و شخصی بودن اطلاعات، مهم‌ترین دستاوردهای شغلی خود را خیلی خلاصه و با عدد و درصد بیان کنید. در این قسمت حواستان به تفاوت رزومه و پورتفولیو باشد! نیازی نیست مسیر کامل شغلی خود را توضیح دهید؛ فقط خیلی کوتاه به موفقیت‌های مهم شغلی اشاره کنید.

سومین قسمت پورتفولیو رزومه ، بیوگرافی مختصری از شما است. اینجا می‌توانید خیلی خلاصه از انگیزه‌های شغلی خود صحبت کنید. اطلاعات تماس برای تماس آینده کارفرما نیز باید در این قسمت قرار داده شود. از آنجایی که رزومه و پورتفولیو با هم تفاوت دارند، بهتر است لینک رزومه خود را داخل پورتفولیوی خود قرار دهید. می‌توانید عکس این کار را نیز انجام داده و لینک پورتفولیو را در رزومه‌تان هم بگذارید.

درنهایت، مهم‌ترین هدف پورتفولیو نمایش بهترین نمونه کارهای شما است. برای این کار باید خلاقانه عمل کنید و از هر نوع المانی که فکر می‌کنید تاثیر بیشتری دارد، استفاده کنید. نمودار و جدول بهترین روش برای انتقال حجم زیادی از اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. همچنین بازخوردهای مثبتی که از سایر کارفرمایان دریافت کرده‌اید نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در کارفرمای کنونی شما بگذارد.

 

استفاده از پورتفولیو در رزومه

برای اینکه رزومه کاملی داشته باشید، می‌توانید بخشی از آن را به پورتفولیوی مختصر خود اختصاص دهید. پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از رزومه سازهای آنلاین، رزومه کاری جذابی برای خود بسازید و نمونه کارهای خود را با خلاقیت و جذابیت در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید رنگ و قالب دلخواه خود را برای رزومه و پورتفولیو انتخاب کنید.

 

مطالعه بیشتر