بازدید: 1009 بازدید
9 اشتباه مهم در رزومه کاری

رایج ترین اشتباهات در رزومه چیست؟ [چندتا مثال]

۹ اشتباه مهم در نوشتن رزومه کاری

۱.استفاده از رزومه یکسان برای برنامه های شغلی متعدد:

معمولاً اتفاق می افتد که به دلیل کمبود زمان یا پیچیدگی ، افراد نسخه مشابه رزومه خود را به مشاغل متعددی ارسال می کنند ، که نیاز به مهارت یا دانش متفاوت دارند یا در صنایع مختلف هستند.

حتی وقتی شرکتها در یک صنف هستند ، ممکن است فرهنگ و نیازهای آنها متفاوت باشد. بنابراین ، درخواست شغل شما باید برای هر شغل خاصی که متقاضی آن هستید تنظیم شود.

۲. شامل اطلاعات شخصی:

در گذشته ، ممکن بود کارفرمایان اطلاعات شخصی مانند وضعیت تاهل ، ملیت ، اعتقادات مذهبی شما را بپرسند ، اما این دیگر صادق نیست ، زیرا این امر برای کارفرمایان غیرقانونی است که بخواهند و در مورد عواملی مانند تصمیمات استخدامی خود تصمیم گیری کنند.

بنابراین ، شما نباید از فضایی ارزشمند برای درج اطلاعاتی که ممکن است کارفرما از آنها استفاده نکند ، استفاده کنید و بر این نکته تمرکز کنید که چگونه برای موقعیتی که آنها در آگهی شغلی آگهی داده اند مناسب هستید.

۳. نوشتن بیش از حد متن:

بر کیفیت محتوا تمرکز کنید نه کمیت. اطلاعات زیاد ممکن است کارفرما یا استخدام کننده را از درک اینکه چگونه می توانید به افتتاح شغل وی ارزش افزوده کنید ، منحرف کند. به طور متوسط ، استخدام کننده ۷ ثانیه را برای بررسی رزومه خود صرف می کند ، بنابراین باید آنها را حساب کنید. جملات کوتاه و مختصر بنویسید که با یک فعل عملی شروع می شود ، بر دستاوردهای خود تمرکز کنید و در صورت امکان از اعداد یا درصد استفاده کنید.

۴.آدرس ایمیل غیرحرفه ای:

هیچگونه بهانه ای برای نداشتن آدرس ایمیل حرفه ای هنگام درخواست شغل وجود ندارد زیرا تعداد زیادی ارائه دهنده خدمات ایمیل رایگان وجود دارد و ایجاد آدرس ایمیل جدید کمتر از ۲ دقیقه طول می کشد.

این باید یک تنوع ساده از نام و نام خانوادگی شما باشد.

مثال آدرس ایمیل حرفه ای:

  • john.doe@gmail.com
  • doe.john@gmail.com
  • jdoe@gmail.com
  • johnd@gmail.com

مثال آدرس ایمیل غیر حرفه ای:

  • joe2007@gmail.com
  • magicjoe@gmail.com
  • joethemagnificent@gmail.com
  • joelinho-star@gmail.com

۵. نمایه رسانه های اجتماعی مرتبط با شغل خاص:

قبل از درخواست برای هر شغلی ، باید یک بررسی انجام دهید و تمام نمایه های رسانه های اجتماعی خود را که هنگام جستجوی نام خود در Google ظاهر می شود چک کنید.

سپس فقط مواردی را که مربوط به شغلی است که برای آن درخواست می کنید ، ذکر کنید ، بنابراین اگر برای موقعیت وکالت درخواست می کنید ، مشخصات Pinterest یا Instagram خود را اضافه نکنید. در عوض ، به یاد داشته باشید که در صورت داشتن مشخصات LinkedIn و وب سایت یا وبلاگ شخصی خود را ذکر کنید.

۶. قلم های منسوخ ، ناخوانا یا فانتزی:

فونت انتخابی شما تأثیر بسزایی در خوانایی برنامه شما دارد ، بنابراین توصیه نمی شود از فونت هایی که خواندن آنها سخت است (چه در PDF و چه روی کاغذ) یا فونت هایی که بیش از حد فانتزی هستند استفاده کنید. فونت های موجود در iran-resume.ir توسط کارفرمایان و استخدام کنندگان به طور کامل مورد آزمایش قرار گرفته است تا از افزایش خوانایی آنها اطمینان حاصل شود که برنامه شغلی شما خوانده شده و به درستی درک شود.

۷. تعداد کلمات شعارگونه یا کلید واژه های اجباری:

تمایل به اضافه کردن کلمات کلیدی یا کلید واژه ها از صنعت وجود دارد ، اما خارج از زمینه آنها اعتبار درخواست کار شما را کاهش می دهد. برخی از کلمات شعارگونه و اصطلاحات بیش از حد استفاده شده که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • متفکر استراتژیک
  • بهترین نژاد
  • مهارت حل مسئله
  • سخت کوش
  • جزئیات گرا
  • پویا
  • بیرون از چارچوب فکر کردن

۸. بیش از حد مبهم بودن:

وقتی در مورد نمونه هایی از دستاوردهای خود صحبت می کنید ، به جای نوشتن اینکه یک ماه یا چند ماه طول کشید تا یک پروژه را به اتمام برسانید ، دقیقاً دوره ای را که روی آن کار کرده اید ذکر کنید “زیرساخت جدید را با موفقیت در ۴ ماه پیاده سازی شده است.”

اگر ذکر می کنید که از اهداف فروش یا نیازهای مشتریان فراتر رفته اید ، مطمئن شوید که دقیقاً چگونه و تا چه میزان این کار را انجام داده اید.

با ابهام بیش از حد ، ممکن است محتوای شما به نظر برسد که ساخته شده است و قابل اعتماد نیست.

۹. غلط های املایی یا گرامری:

در بیشتر موارد ، یک اشتباه املایی یا گرامری ممکن است مانعی بین شما و شغل رویایی شما باشد. با داشتن این گونه اشتباهات در درخواست شغل خود ، به استخدام کننده یا کارفرما نشان می دهد که شما فرایند درخواست کار را جدی نگرفته اید و کاملاً متعهد نیستید. قبل از ارسال درخواست خود ، مطمئن شوید که آن را تصحیح کرده اید و آن را برای خواندن به شخصی که به او اعتماد دارید نیز بدهید ، زیرا ممکن است جانبدار باشید.

 

باید و نباید های عمومی را نیز باید در نظر بگیرید:

  • خلاصه خود را طوری تنظیم کنید که شامل عناصر شرح شغل برای هر موقعیتی باشد که برای آن درخواست می کنید.
  • بر نتایج خاص کار خود تمرکز کنید ، دستاوردهای قابل توجه و شناخت دریافت شده.
  • در صورتی که بیش از ۵ سال سابقه کار مرتبط ندارید ، رزومه خود را در یک صفحه نگه دارید.
  • رزومه خود را برای هر شغل خاصی که متقاضی آن هستید تنظیم کنید.

 

هر بار قبل از ارسال رزومه ، چک لیست زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از ارسال رزومه ، سوالات زیر را از خود بپرسید
  • آیا نام ، آدرس ، شماره تلفن و آدرس ایمیل شما در بالای صفحه است؟
  • آیا کارفرما می تواند بخشهای اصلی را در عرض ۷ تا ۱۰ ثانیه بفهمد؟
  • آیا رزومه خود را برای هر موقعیت خاص با درنظر گرفتن مهارت ها و تجربیات کلیدی مورد نظر کارفرما نوشته اید؟
  • آیا اطلاعات ذکر شده به ترتیب اهمیت و ارتباط با الزامات ذکر شده در شرح شغل است؟
  • آیا اکثر عبارات با یک فعل فعلی مانند “انجام شده” ، “اجرا شده” ، “افزایش یافته” و غیره شروع می شوند؟
  • آیا در مورد دستاوردهای خود دقیق و صادق بوده اید تا اینکه بیش از حد متواضع یا مبالغه آمیز باشید؟
  • آیا املای هر کلمه را دوبار بررسی کردید و از درست بودن دستور زبان و علائم نگارشی مطمئن شدید؟

اکنون که می دانید هنگام نوشتن درخواست شغل خود از چه اشتباهاتی باید اجتناب کنید ، می توانید رزومه ساز ما را برای ایجاد یک برنامه شغلی حرفه ای امتحان کنید!

 

مطالعه بیشتر