بازدید: 598 بازدید
ساخت پاورپوینت برای پایان نامه

استفاده از پاورپوینت در ارائه، کاربردهای زیادی دارد و فقط به جلسه دفاع پایان نامه، محدود نمی‌شود؛ اگرچه نمی‌توان منکر اهمیت جلسه دفاع پایان نامه و جذابیت و تاثیرگذاری پاورپوینت در کسب نمره بالاتر شد. اما اگر همیشه با ساختن پاورپوینت مشکل داشته و با هیچ کدام از ابزارهای آن آشنا نیستید، و یا برای ساختن پاورپوینتی جذاب و گویا برای بیان مطالب مهم پایان نامه خود زمان کافی ندارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از قالب پاورپوینت حرفه ای است. در این مقاله، با نکاتی برای ارائه و تهیه پاورپوینت آشنا می‌شوید که کوچک اما بااهمیت هستند. همچنین چگونگی کار با قالب آماده پاورپوینت را نیز یاد خواهید گرفت. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با ترتیب مطالب در پاورپوینت دفاع پایان نامه آشنا شوید.

 

پاورپوینت پایان نامه باید چگونه باشد؟

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام تهیه پاورپوینت پایان نامه باید به آن توجه کنید، کوتاه و مختصر بودن مطالب آن است. دقت داشته باشید که حداکثر نیم ساعت فرصت دارید تا از پایان نامه خود دفاع کنید. بنابراین باید مطالب اصلی پایان‌نامه را در ۲۵ تا حداکثر ۴۰ اسلاید جای دهید. همچنین تعداد خطوط هر اسلاید نباید زیاد باشد تا مخاطبین خود را درگیر خواندن مطالب نکنید. سعی کنید هر اسلاید حداقل ۳ خط توضیح داشته باشد اما از ۹ خط بیشتر نشود.

قرار نیست همه اسلایدهای شما حاوی مطلب باشد؛ در واقع خیلی بهتر است به جای جملات قصار که خواندن آن‌ها از روی اسلایدها فایده‌ای ندارد، اطلاعات لازم را مختصر و مفید به مخاطبان ارائه دهید. برای این کار، از جدول و ترجیحا نمودار استفاده کنید. مزیت نمودار نسبت به جدول، ارائه اطلاعات زیاد و ارزشمند با یک نگاه است. شاید مخاطبان شما در انتهای جلسه اعداد و ارقام را به خاطر نداشته باشند، اما مطمئن باشید که با مشاهده نمودار، نسبت اعداد را به خاطر خواهند داشت.

متاسفانه خیلی از ارائه دهندگان، اسلایدهای پاورپوینت را فهرست‌بندی نمی‌کنند و برای اسلایدها شماره نمی‌گذارند. قراردادن شماره اسلاید برای پاورپوینت به پیدا کردن و ارجاع سریع مطالب کمک می‌کند و تعامل مخاطبین با شما را افزایش می‌دهد.

مطالب پاورپوینت شما باید خلاصه‌ای از مطالب پایان‌نامه شما باشد. برای این کار بهتر است از مطالب فصل‌های ۳ و ۴ پایان نامه استفاده کنید که تخصصی‌تر بوده و اقدامات شما را بیشتر معرفی می‌کند. همچنین از یک فونت خوانا و زیبا برای نوشتن مطالب استفاده کنید. فونت‌های B Nazanin و یا B Mitra برای نگارش فارسی، گزینه‌های بهتری هستند. سایز نوشتار نیز خیلی ریز یا درشت نباشد؛ برای این کار از مقیاس ۷ کلمه در هر خط استفاده کنید.

مطالب را به حاشیه اسلاید نچسبانید؛ مطالب باید از حاشیه فاصله داشته باشند تا در ویدیو پروجکشن، به درستی نمایش داده شوند. همچنین ترتیب استاندارد در نوشتن مطالب را رعایت کنید. شما نمی‌توانید اول نتیجه‌گیری کرده و سپس مشکل را بیان کنید. در ادامه، درباره ترتیب مطالب در پاورپوینت دفاع پایان نامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

ترتیب مطالب در پاورپوینت پایان نامه

  1. شناسنامه و معرفی : شامل عنوان پایان‌نامه، نام دانشجو، نام اساتید راهنما و مشاور، تاریخ جلسه دفاع
  2. مقدمه : توضیح کلیت موضوع پایان‌نامه در چند خط کوتاه
  3. طرح مسئله : توضیح اینکه چرا این موضوع را انتخاب کرده و قصد حل کردن چه مشکلاتی را داشته‌اید.
  4. اهمیت پژوهش : توضیح اهمیت تحقیقاتی که کرده‌اید و اقداماتی که انجام داده‌اید.
  5. اهداف کلی پروژه : در این قسمت باید هدف پروژه را تعیین کنید و توضیح دهید که به دنبال چه بوده‌اید.
  6. فرضیه‌ها : پیش از ارائه راه حل، باید فرضیاتی را برای مسئله در نظر بگیرید و با این فرضیات، به سراغ حل مسئله بروید.
  7. روش شناسی : جامعه آماری مورد تحقیق شما چه بوده است؟ چگونه نمونه آماری انتخاب کرده‌ و از کدام روش تحقیق استفاده کرده‌اید؟
  8. بیان یافته‌ها : از تحقیقات و پژوهش بر روی نمونه آماری، به چه نتایج و با چه آماری دست پیدا کرده‌اید؟
  9. بحث و نتیجه‌گیری : از آمار به دست آمده از تحقیقات، چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟
  10. ارائه راه حل : بر اساس این نتایج، پیشنهاد شما برای حل مشکلی که بیان کرده‌اید، چیست؟
  11. منابع
  12. تقدیر و تشکر
  13. مقالات استخراج شده : درنهایت اگر مقاله‌ای از پایان‌نامه شما استخراج و منتشر شده و یا رتبه‌ای علمی دارد، حتما به آن اشاره کنید.

 

مزایای خرید قالب پاورپوینت حرفه ای

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارائه‌های تاثیرگذار، پاورپوینت حرفه‌ای و جذاب است. اگرچه مهارت ساخت پاورپوینت با تمرین کردن و در طول زمان به دست آوردنی است، اما در کوتاه مدت ممکن نبوده و کار عجله‌ای، هیچ‌وقت خوب از آب درنمی‌آید. یک راه عالی برای ساختن پاورپوینت حرفه‌ای، استفاده از قالب آماده پاورپوینت است که به راحتی قابل استفاده بوده و اعتماد به نفس لازم برای جلسه دفاع پایان‌نامه را به شما برمی‌گرداند. بنابراین به جای اینکه روی ساخت اسلاید، انتخاب جای متن و شکل و انتخاب طرح تمرکز کنید، انرژی و زمان خود را برای انتخاب خلاصه مطالب صرف کرده و بخش هنری کار را به ما بسپارید.

 

روش کار با قالب آماده پاورپوینت حرفه ای

تا ایجا سعی کردیم نکات مهم در زمان ساخت یک پاورپوینت را به طور کامل به شما شرح دهیم. در ادامه می‌خواهیم در مورد چگونگی تغییر و ویرایش قالب‌های خریداری شده به شما اطلاعاتی بدهیم.

 

انتخاب اسلایدها

در هر قالب آماده اسلایدهای زیادی وجود دارد که شاید مورد نیاز شما نباشد؛ همچنین ممکن است بخواهید ترتیب اسلایدهای را تغییر دهید و جای آن‌ها را عوض کنید. برای این منظور، به تب View رفته، Slide Sorter را انتخاب کنید. در نمای مشاهده شده از اسلایدها، می‌توانید هر اسلاید را بکشید و در جای دیگری بیندازید. همچنین با کلیک راست بر روی هر اسلاید، می‌توانید آن را به کل حذف کنید. در نهایت با کلیک بر روی گزینه Normal در همان تب، به نمای اولیه از اسلاید برگردید.

مرتب سازی اسلایدر در پاور پوینت

تغییر متن

در هر اسلاید به راحتی با نگه داشتن کلیدهای Ctrl و A کل متن پیش‌فرض را انتخاب کرده و متن مورد نظر خودتان را جایگزین کنید.

درج تصاویر

در قالب آماده پاورپوینت، جای دقیق تصاویر به همراه ابعاد آن‌ها از قبل در نظر گرفته شده است. تنها کاری که شما باید انجام دهید، انتخاب اسلاید مناسب و کشیدن و جایگذاری تصویر دلخواهتان بر روی اسلاید است. تصویر جدید به راحتی و به صورت خودکار با ابعاد و فرمت مناسب در جای تصویر قبلی قرار می‌گیرد.

اطلاعات اینفوگرافیک

برای بیان ساده‌تر مطالب سنگین علمی، در برخی از اسلایدهای قالب پاورپوینت آماده، نمودار و اینفوگرافیک قرار داده شده است. پیشنهاد می‌کنیم شما هم برای اینکه مخاطبین را تحت تاثیر قرار داده و اطلاعات مهم را در زمان کوتاهی به آن‌ها ارائه دهید، از این اینفوگرافی‌ها استفاده کنید. به راحتی و فقط با کلیک بر روی عدد نمایش داده شده، می‌توانید اعداد مد نظر خود را وارد کنید تا به صورت نمادین در نمودار یا اینفوگرافی نمایش داده شود.

تغییر رنگ اشکال

اگر از رنگ اشکال در اسلایدها خوشتان نمی‌آید و یا احساس می‌کنید باید رنگ ویژه‌ای داشته باشد، با کلیک بر روی شکل، انتخاب تب Format و اننتخاب گزینه Shape Fill به راحتی رنگ شکل را تغییر دهید.

تغییر اندازه shape ها در پاورپوینت

دسترسی به اطلاعات اضافی هنگام ارائه

اگر نگران این هستید که هنگام ارائه پاورپوینت اطلاعات مهم را فراموش کنید، می‌توانید از قابلیت Presenter View استفاده کنید. برای فعال کردن این قابلیت، به تب Slide Show بروید و مطابق تصویر، گزینه Use Presenter View را تیک بزنید. با فعال کردن این گزینه، در صورت اتصال کامپیوتر به ویدیو پروژکتور، تصویری که به شما نشان داده می‎شود با تصویر نشان داده شده به مخاطبین تفاوت داشته و دارای تایمر برای اطلاع دقیق از زمان پیشرفت ارائه است. همچنین ستونی در سمت راست اسلایدها نمایش داده می‌شود که می‌توانید برای یادداشت توضیحات اضافی از این قسمت استفاده کنید.

استفاده از پرزنتر ویو در پاور پوینت

مطالعه بیشتر