اگر شما هم در گیرودار ارسال رزومه به شرکتهای مختلف برای یافتن شغلی مناسب هستید، اما هنوز جوابی نگرفتهاید، حتما به این فکر کردهاید که شاید مشکل از رزومه شما است. طبق آمار برای هر جایگاه شغلی به طور میانگین ۲۵۰ رزومه ارسال میشود؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید میانگین زمان مشاهده یک رزومه پیش از تایید یا رد آن توسط کارفرما، فقط ۶ ثانیه است! بله؛ فقط ۶ ثانیه ناقابل! این موضوع ثابت میکند که در رقابت برای کسب یک جایگاه شغلی، رزومه تا چه اندازه مهم و تاثیرگذار است. به همین دلیل نگارش این مقاله را لازم دیدهایم تا نکات نوشتن یک رزومه حرفهای را با شما در میان بگذاریم.
۷ گام ساده برای نوشتن رزومه حرفه ای
نگارش رزومه کاری شاید در وهله اول دشوار به نظر برسد، اما با رعایت چند نکته، خیلی راحت میتوانید مهارتهای خود را بیان کرده و کارفرما را قانع کنید که شما بهترین گزینه برای نیاز او هستید. در ادامه، این نکات را بیان کرده و به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.
گام اول : انتخاب طرح و رنگ مناسب
این جمله را شنیدهاید که میگویند غذا خوردن از نگاه کردن آغاز میشود؟ در مورد نوشتن رزومه کاری نیز همین موضوع صادق است. به همین دلیل طرح و رنگ رزومه و قابلیت نمایش آن در یک صفحه، اهمیت زیادی دارد. هرچه خلاصهتر بنویسید و با یک نگاه، اطلاعات بیشتری به کارفرما بدهید، احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد بود. اگر تازهکار هستید و یا به تازگی فارغالتحصیل شدهاید، کل رزومه خود را در یک صفحه جای دهید. اما اگر سابقه کاری دارید و چندین سال در بخشهای مختلف فعالیت داشتهاید، ۲ تا ۳ صفحه کفایت میکند.
فردی خلاق هستید؟ لطفا اینجا خلاقیت به خرج ندهید! بله؛ درست خواندید. رزومههای فاقد رنگ و سیاهوسفید، با احتمال بیشتری دیده شده و مطالعه میشوند. البته این موضوع تا حدی به حوزه شغلی که درخواست کار در آن را دارید، بستگی دارد. مثلا برای مشاغل حوزه طراحی یا هنری، افزودن رنگ به رزومه میتواند به جذابیت آن بیفزاید. اما در مورد فونت و سایز نوشتار، با انتخاب فونتی رایج و سایز ۱۱، استانداردها را رعایت کنید.
گام دوم : وارد کردن اطلاعات تماس
زیباترین و پربارترین رزومه هم بدون اطلاعات تماس، ارزشی ندارد. عکس را فراموش نکنید؛ همچنین اطلاعات تماس شامل شماره موبایل و آدرس ایمیل، باید بالا، سمت راست رزومه و در زیر عکس شما قرار داشته باشد. قبل از وارد کردن این اطلاعات، از بهروز بودن آنها مطمئن شوید. دقت کنید که ایمیلی که وارد میکنید، حتما ایمیل شخصی شما و دربرگیرنده نام و نام خانوادگیتان باشد. به هیچ وجه از ایمیل کاری استفاده نکنید.
شماره موبایل، آدرس ایمیل و اطلاعات مشابه را فقط در فرمت استاندارد آن وارد کنید. مثلا از نوشتن xxx ]ات[ xxx ]دات[ xxx بپرهیزید. همچنین اگر هدفتان از نوشتن رزومه حرفه ای، ارسال آن به شرکتهای داخلی است، نیازی به قرار دادن +۹۸ در ابتدای شماره موبایل خود ندارید. در نوشتن آدرس نیز دقت کرده و آن را کاملا دقیق و خوانا وارد کنید.
به هیچ وجه عناوینی نظیر استاد، دکتر یا مهندس را در کنار اسم و فامیل خود ننویسید. این اسامی مربوط به سوابق شغلی و تحصیلی شما هستند و باید در بخش مربوطه آورده شوند. در انتها دقت کنید که در رزومه کاری خود، شماره بیمه ذکر نشده باشد؛ این مساله ممکن است به ضررتان تمام شود.
گام سوم : درباره من
معمولا از این قسمت برای نوشتن “هدف از انتخاب این شغل” استفاده میشود؛ اما با اطمینان به شما میگوییم که نیازی به این کار نیست. چرا که طبیعتا شما متقاضی این جایگاه شغلی بودهاید که رزومه ارسال کردهاید. به جای نوشتن هدف، به صورت خلاصه و در چند کلمه، تواناییهای خود را بنویسید و کارفرما را مجاب نمایید که برای این شغل، مناسب هستید.
درباره من، بهترین قسمت برای برجسته کردن مهارتها و خلاصهای از فعالیتهای حرفهای شماست. به بیانی دیگر، خیلی کوتاه بگویید که دقیقا قصد انجام چه کاری را دارید و چگونه برای رفع نیاز کارفرما، عمل خواهید کرد.
گام چهارم : افزودن مهارتها
شاید مهمترین بخش در نوشتن رزومه کاری، بخش مهارتها باشد و باید در بالای رزومه و پس از درباره من نگاشته شود. این قسمت، بهترین جایگاه برای ذکر انواع مهارتهای نرم و سخت شما است. مهارتهای سخت به مهارتهایی نظیر توانایی کار با کامپیوتر، تایپ سریع، تسلط به یک زبان خارجی و مواردی از این قبیل گفته میشود. مهارتهای نرم نیز شامل توانایی برقراری ارتباط، انجام کار گروهی، مدیریت زمان و مهارتهای شنیداری میباشد. درحالیکه خیلی از افراد فقط به مهارتهای سخت خود توجه میکنند، اغلب کارفرماها به مهارتهای نرم کارجویان اهمیت میدهند. بنابراین توجه ویژهای به مهارتهای نرم خود داشته باشید و از بیان صادقانه آنها نترسید.
توصیه میکنیم قبل از نوشتن مهارتهای خود، نگاه دوبارهای به آگهی شغلی مورد نظرتان انداخته و مهارتهای مورد نیاز آن را با دقت مطالعه کنید. این لیست، راهنمای خوبی برای نگارش رزومه حرفه ای شما خواهد بود. همچنین میتوانید میزان تسلط خود بر هر مهارت را با قرار دادن بولتهای توپر و توخالی، مشخص نمایید تا دید بهتری از تواناییهای خود به کارفرما ارائه دهید.
گام پنجم : تمرکز بر سوابق کاری مهم
طبق یک قانون نانوشته در نگارش رزومه، آخرین تجربه کاری، مهمترین تجربه کاری است. بر این اساس، در نوشتن سوابق کاری خود به صورت معکوس عمل کرده و از آخر به اول بنویسید. اگر سوابق کاریتان پیوسته و طولانی مدت بوده است، از فرمتهای قدیمیتر رزومه نویسی استفاده کنید؛ اما اگر در هر عنوان شغلی به طور کوتاه مدت فعالیت کرده و بین هر سابقه شغلیتان فاصله وجود دارد، پیشنهاد میکنیم از رزومه ترکیبی یا رزومه عملکردی استفاده نمایید.
دقت کنید که در هنگام نگارش رزومه حرفه ای، از نوشتن حقوق و ساعات کاری شغلهای قبلی و اطلاعات تماس کارفرما بپرهیزید. در مورد هر سابقه کاری، این موارد را ذکر کنید :
- نام شرکت
- محل شرکت
- تاریخ استخدام
- وظایف و مسئولیتهای خاص آن شغل
- دستاوردهای مربوطه
مسئولیتهای شغلی خود را با کلماتی مثل ایجاد، خودکارسازی، نظارت، نوآوری، مدیریت و نظایر اینها شرح دهید. برای اینکه این کار برایتان راحتتر شود، در شرح مسئولیتها، به چهار سوال اساسی پاسخ دهید:
- چه کاری انجام میدادم؟
- چطور این کار رو انجام میدادم؟
- هدفم از انجام این کار چه بود؟
- با انجام این کار، برای رسیدن به چه نتیجهای کمک کردهام؟
گام ششم : سوابق تحصیلی و فعالیتهای داوطلبانه
در مورد سوابق تحصیلی هم مانند سوابق شغلی، معکوس عمل کنید. دقت کنید که اگر به تازگی فارغالتحصیل شدهاید، سال فارغالتحصیلی را ننویسید. اما اگر همچنان در حال تحصیل هستید و هنوز دوره آموزشی شما به پایان نرسیده، سال فارغالتحصیلی خود را پیشبینی کرده و با ذکر واژه “پیشبینی” وارد نمایید. اگر آخرین مدرک تحصیلی شما دیپلم است، آن را ذکر کنید. اما اگر تحصیلات بالاتری دارید، به مدرک دیپلم خود اشاره نکنید. دورههای آموزشی، سمینارهای علمی و یا کارگاههای فنی و هنری که شرکت کردهاید را در صورت ارتباط با حوزه مورد درخواست، حتما ذکر کنید.
پیشنهاد میکنیم یک بخش فرعی برای فعالیتهای داوطلبانه و خیرخواهانه در این قسمت ایجاد کنید. برای اغلب کارفرماها مهم است که نیروی انسانی مورد نظرشان در سازمانهای خیریه، فعالیتهای بشردوستانه داشته باشد. بنابراین بخشی از زمان خود را به فعالیت در پناهگاه حیوانات یا انجمنهای بشردوستانه اختصاص داده و جزئیات آن را در رزومه خود وارد کنید.
گام هفتم : مرور و ویرایش چندباره
داشتن رزومه حرفه ای و کامل در گرو مرور و تصحیح چندباره آن است. پس از تکمیل رزومه کاری خود، چندین و چند بار به عقب بازگردید و هرگونه اطلاعاتی که بیارزش به نظر میرسد را بیرحمانه حذف کنید. اگر قصد نوشتن علایق و سرگرمیهایتان را دارید، فقط در صورتی که مرتبط با آن شغل هستند، این کار را انجام دهید.
به جزئیات واژهها بیتوجه نباشید. هر واژهای منظور مشخصی دارد که باید در جای درست از آن استفاده شود. پس دقت کنید که فاعل و مفعول را به جای هم به کار نبرید و افعال ماضی و مضارع را به جای درست استفاده کنید تا موجب سوء برداشت و تنش در آینده نشود.
از چند کلمه با جمله به صورت پشت سر هم استفاده نکنید تا زیبایی کلام حفظ شود. همچنین خودتان چند بار رزومه را با صدای بلند بخوانید تا گوشتان متوجه شود چه کلماتی جا افتاده یا اضافی است. میتوانید از دیگران هم درخواست کنید رزومه شما را بخوانند و درباره آن نظر دهند؛ اما اگر به شخص مناسبی دسترسی ندارید، از نرمافزارهای ویرایشگر آنلاین استفاده کنید. این ابزار متن را از نظر قواعد و دستور زبان بررسی کرده و آن را اصلاح خواهند نمود.
استفاده از رزومه ساز آنلاین
اگر همچنان درباره نوشتن رزومه حرفه ای سوال دارید و فکر میکنید نمیتوانید همه موارد بالا را در رزومه کاری خود بگنجانید، پیشنهاد میکنیم از رزومه ساز آنلاین استفاده کنید. این نرم افزار هم میتواند رزومه نهایی شما را به بهترین شکل ممکن ایجاد کند، و هم میتواند صرفا به عنوان نمونه و الگویی برای رزومه اصلی شما استفاده شود.